سبک های دکوراسیون داخلی معرفی انواع سبک های طراحی داخلی، آشنایی با ده ها سبک دکوراسیون

دکوراسیون داخلی دارای سبک های مختلفی می باشد. در این مطلب سعی داریم شما را با انواع سبک های دکوراسیون یا سبک های طراحی داخلی آشنا نماییم ، در کشور ما ایران بیشتر از سبک دکوراسیون سنتی و معماری اصیل ایرانی استفاده می شود که ترکیبی از رنگ های گرم و متریال های طبیعی می باشد ، کشور ما دارای قدمت چندهزارساله بوده و آثاری که از هخامنشیان و ساسانیان برجای مانده جزء برترین بناهای تاریخی و هویتی جهان محسوب می شود و آثار معماری صفوی و قاجار و پهلوی که کامل تر و سالم تر باقی مانده اند نیز از آثار برتر معماری جهان محسوب می شود و بدون شک و بی اغراق ، هنر نزد ایرانیان است و بس ، وقتی معماری و طراحی داخلی کشورهای مختلف جهان را مرور کنیم ، روشن می شود که هنر ایرانی ، پایه گذار هنرهای جهان بوده و هنرمندان اروپایی و آسیایی و آفریقایی در سراسر جهان از هنر ایرانی تاثیرپذیر بوده اند و سعی کردند در هنر ایرانی تغییراتی داده و آن را بومی کشور خویش گردانند. البته در این میان کشورهایی مانند یونان و ایتالیا در دوران گذشته نیز سبک های خاصی داشته اند که برخی از مورخان و تاریخ نویسان بر این عقیده اند که سبک های یونانی و ایتالیایی نیز برگرفته از هنر ایرانی می باشند. در گوشه و کنار کشور ما ایران ، خرده فرهنگ های مختلف سعی داشتند با استفاده از علایق و آداب و رسوم و مصالح طبیعی موجود در منطقه خویش ، سبک های منحصر به منطقه خویش را ابداع و از آن استفاده نمایند برای مثال سبک تزیینات خانه های کاشان و اصفهان با سبک تزیینات خانه های اردبیل و تبریز یا بوشهر و بندرعباس دارای اشتراکات و تفاوت های بسیاری می باشد و یا در شمال کشور در گیلان و مازندران و گلستان سبکی خاص برای تزیین خانه ها استفاده میشده و چوب و رنگ آبی و قهوه ای بیشتر کاربرد داشته است.

در این مطلب به معرفی انواع سبک دکوراسیون در جهان می پردازیم. در این مطلب با انواع سبک های مینیمالیم ، تلفیقی ، انتقالی ، مدرن ، مدیترانه ای ، معاصر ، کلاسیک ، ساحلی ، فرانسوی ، فنگ شویی ، صنعتی و روستیک... آشنا می شوید.

سبک دکوراسیون مینیمالیسم

دکوراسیون مینیمالیسم ، سیری از اشکال و طرح های مختلفی از هنر و طراحی، مخصوصا هنرهای تجسمی و بصری و موسیقی، را توصیف می کند. یکی از مدرن ترین سبک های طراحی داخلی سبک مینیمال است . دراین نوع سبک دکوراسیون داخلی ، طرح شروع به افشای ماهیت و شخصیت یک موضوع با حذف تمامی فرم ها ، ویژگی ها و مفاهیم غیر ضروری می کند.سبک دکوراسیون داخلی مینیمال در اوایل دهه 1960 در نیویورک ظهور کرد . مینیمالیسم در طرح های خود از حداقل لوازم دکوراتیو استفاده کرده است . این سبک را تا حدودی می توان تلفیقی از سادگی، پیراستگی، و زیبایی در آرامش فاخر و عملکرد دانست . طراحی داخلی مینیمالیستی بسیار شبیه به طراحی داخلی مدرن است و شامل استفاده از ملزومات ساده برای ایجاد فضایی ساده و نامرتب است. سبک دکوراسیون مینیمال با سادگی، خطوط تمیز، و پالت تک رنگ مشخص می شود. معمولاً یک پلان طبقه باز، نور زیاد و مبلمان کاربردی را ترکیب می کند و بر شکل، رنگ و بافت تعداد انگشت شماری از عناصر ضروری تمرکز می کند. مبلمان و لوازم جانبی مینیمالیستی بر عملکرد و کاربردی بودن تمرکز دارند. سطوح صاف و خطوط ساده و صاف، را ایجاد می کند. اثاثیه و لوازم جانبی طرح دار یا تزئینات بسیار زیاد در این سبک پیدا نمی کنید. در عوض، تمرکز بر خلوص و سادگی شکل و فرم است. نیمکت ها و سطوح شفاف و تمیز ، دیوارهای لخت با حداقل آثار هنری، و از بین بردن درهم و برهمی، از جمله انبوهی از کاغذها و مجموعه هایی از چیزهای خوش دست نیز برای ایجاد فضایی مینیمال ضروری هستند

گیاهان در فضاهای مینیمالیستی بیش از حد مورد استقبال قرار می گیرند، بنابراین اگر نمی توانید بدون دوستان سبز خود زندگی کنید، نگران نباشید آنها در خانه شما خواهند درخشید. گیاهان راهی آسان برای تزیین یک اتاق بدون افزودن دکور یا مبلمان بیشتری هستند.

سبک دکوراسیون تلفیقی

ترکیب سبک های دکوراسیون، یکی از مواردی است که طراحان از آن استفاده می نمایند. در حقیقت، سبک های دکوراسیون  خالص  بسیار کمی وجود دارد. بیشتر سبک ها ترکیبی از چندین دوره مختلف هستند. سبک‌های طراحی معمولاً زمانی به وجود می‌آیند که طراحان از دوره‌ها یا مدهای خاص بهترین استفاده را ببرند و این عناصر را در خانه‌ها بگنجانند. شاید همسرتان سنتی باشد اما شما سبک مدرن را دوست دارید. یا شاید بخواهید راهی برای استفاده از اشیاء عتیقه مادربزرگتان در اتاق نشیمن مدرن خود بیابید ، در این صورت استفاده از سبک دکوراسیون تلفیقی یکی از بهترین راه های دکوراسیون منزل شماست. یک سبک را انتخاب کنید تا سبک غالب باشد و سپس سبک های دیگری را که دوست دارید در مقادیر کم اضافه کنید.

دکوراسیون داخلی تلفیقی در واقع ترکیبی از انواع سبک های دکوراسیون میباشد . معمولا طراحان دکوراسیون تعریف دقیق و روشنی از دکوراسیون تلفیقی ندارند زیرا این نوع سبک دکوراسیون داخلی ایجاد فضایی کاملا منحصر به فرد است که خود شخص آن را به سلیقه، ایده و ابتکار خود می چیند.

ساده ترین راه برای ایجاد هماهنگی ، به خصوص زمانی که در حال ادغام سبک های طراحی داخلی هستید ، استفاده از رنگ های مشابه در هر اتاق است. بهتر است، بیش از سه رنگ مختلف را برای طرح رنگ کلی خود انتخاب نکنید. ممکن است خطوط یا رنگ‌های مشترکی بین نقوش گل و رنگ‌های آبی در کاشی تالارهای اسپانیایی و فرش ایرانی پیدا کنید. یا ممکن است یک الگوی ارگانیک از خطوط نامتقارن را پیدا کنید که به خوبی با یک الگوی راه راه ساده تضاد دارد.

قانون 80  به 20  یک قانون کلی و روشی آسان برای سبک دکوراسیون تلفیقی است ، سعی کنید حدود 80 درصد از یک اتاق به یک سبک و 20 درصد در سبک دیگر باشد. شما می توانید درصدها را تغییر دهید اما فقط کمی! اگر می خواهید سه سبک مختلف را در یک اتاق بگنجانید، 70-20-10 را امتحان کنید. هفتاد درصد می تواند سبک غالب باشد. 20 درصد سبک دیگر و 10 درصد سبک دیگر.

سبک دکوراسیون انتقالی

انتقالی در لغت به معنای حرکت از مکانی و یا چیزی به جای دیگر اما بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی براین باورند که سبک دکوراسیون انتقالی ،ترکیبی از سبک دکوراسیون مدرن ودکوراسیون سنتی است. طراحی انتقالی به طور کلی به عنوان یک سبک داخلی تعریف می شود که سبک مدرن را با طراحی سنتی ترکیب می کند.

زمانی که به هر گوشه دکوراسیون انتقالی می نگریم ترکیبی از خطوط منحنی و خطوط مستقیم را در طراحی سهیم می بینیم. رنگ ها در خانه های سبک انتقالی از سبک سنتی پیروی می کنند. خاکستری، شنی و سفید. رنگ های خنثی به جنبه سنتی باشکوه فضای داخلی انتقالی می افزایند. با این حال، رنگ‌های تیره پررنگ، مانند آبی ، زغالی و مشکی، نیز در سبک‌ دکوراسیون انتقالی استفاده می شوند. در یک اتاق خواب به سبک دکوراسیون انتقالی، ملافه هایی با رنگ های تند انتخاب کنید. همچنین، اگر کمی بودجه به مبلمان خود اختصاص می دهید ، مبلمان مورد علاقه خود را با رنگهای روشن دوباره روکش کنید. همچنین تعداد زیادی کوسن در مبلمان خانه هایی که با دکوراسیون انتقالی طراحی می شوند،  به کار می رود. به طور کلی، بالشتک های پراکنده با چاپ یا الگوی معاصر می توانند فضای داخلی خانه های انتقالی را تزیین نمایند

سبک دکوراسیون مدرن

کلمه "مدرن" یکی از پر استفاده ترین عبارات در دکوراسیون است. سبک مدرن امروزی که اغلب با سبک معاصر اشتباه گرفته می شود، مبتنی بر یک جنبش طراحی است که در اواخر قرن بیستم متولد شد. مبلمان و دکورهای سبک مدرن از مواد طبیعی، رنگ‌های خنثی یا خاکی و حذف جزئیات غیرضروری تجلیل می‌کنند. در حالی که ممکن است طیف وسیعی از رنگ ها را در استایل های معاصر ببینید، سبک های مدرن رنگ های تک رنگ دارند.

اصول دکوراسیون داخلی مدرن در دنیای امروزی تنها به یک معنی می باشد آن هم به معنای  هرچه کمتر ، جلوه بیشتر ، معنی این جمله در واقع ساده بودن وسایل مورد نظر و استفاده از المان های لوکس و براق نیز کمتر دیده می شود.رنگ هایی که باید استفاده شود رنگ های تیره مقابل رنگ های روشن است مانند رنگ مشکی در برابر رنگ سفید. این سبک دکوراسیون یک منزل شسته و رفته است و به شدت بر عناصر طراحی ساده مانند خطوط واضح، زوایای راست و مواد طبیعی متکی است در واقع ترکیب مواد طبیعی با رنگ های خاکی و فضاهای نامرتب را می سازد .

یکی از باورهای کلیدی سبک طراحی مدرن این ایده است که  فرم از عملکرد پیروی می کند.  به عبارت دیگر، طراحی همه وسایل و اشیاء تزئینی باید هدف مورد نظر خود را منعکس کند  و اگر یک مبلمان، دکور یا جزئیات تزئینی ، هدف عملی نداشته باشد، می توان آن را حذف کرد .

سبک دکوراسیون مدیترانه ای

طراحی داخلی به سبک مدیترانه‌ای، سبکی از دکوراسیون است که در کشورهای همسایه دریای مدیترانه انجام می شود. این سبک طراحی داخلی بر داخل و خارج منزل تمرکز دارد. در این سبک بیشتر از مواد طبیعی استفاده می شود و رویکردی مینیمالیستی-شیک برای دکوراسیون دارد که ریشه در قرن ها زندگی در امتداد ساحل زیبای مدیترانه است. سبک مدیترانه نوعی طراحی ساحلی است که بر اساس زندگی در کنار دریا شکل گرفته است.

همانطور که از نام سبک مدیترانه ای، مشخص می باشد از کشور دریای مدیترانه مانند یونان،ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و دیگر کشور های اطراف الهام گرفته است.این کشور ها مهد رنگ های گرم و خیره کننده هستند که باعث شده رنگ ها و بافت ها در سبک مدیترانه ای حرف اول را بزنند. در دکوراسیون سبک مدیترانه ای شما به یک سفر هیجان انگیز می روید بدون آنکه از خانه خارج شوید.

وقتی طراحان داخلی در مورد سبک مدیترانه ای صحبت می کنند، به طور کلی به زیبایی شناسی کشورهای جنوب اروپا که با دریای مدیترانه هم مرز هستند، به ویژه یونان، ایتالیا و اسپانیا اشاره می کنند. اما مهم است که در نظر داشته باشید که در واقع 21 کشور وجود دارند که با دریای مدیترانه هم مرز هستند، در حالی که بسیاری از فرهنگ های مدیترانه ای عناصر سبک یکدیگر را به عاریت می گیرند و حساسیت جمعی مربوط به مجاورت مشترک آنها با دریای مدیترانه را به اشتراک می گذارند، هر کدام هنوز دارای قرن ها فرهنگ و سنت های طراحی متمایز هستند.

تغییراتی در سبک مدیترانه ای حتی در داخل کشورها وجود دارد. به عنوان مثال، در بخشی از جنوب فرانسه که با دریای مدیترانه هم مرز است، سبک ریویرا فرانسوی برداشتی پر زرق و برق از سبک مدیترانه ای است که در دهه 1930 سرچشمه گرفت. این سبک خاص در سال‌های اخیر در همه جا از مد گرفته تا هتل‌ها، رستوران‌ها و طراحی تجدید حیات کرده است. یکی از نمونه‌های سبک فرانسوی ریویرا، آینه‌های قدیمی و بازتولید شده به‌شکل خورشید است که در سال‌های اخیر در تمام انواع دکوراسیون داخلی در سراسر جهان به جریان اصلی تبدیل شده‌اند.

سبک دکوراسیون معاصر

دکوراسیون معاصر همانطور که از اسم آن مشخص است مربوط به زمان حال و مد های همین دوره می شود .اصولا در دکوراسیون معاصر چیدمان وسایل باید طوری باشد که همه چیز تمیز و مرتب باید دیده شود. سبک معاصر شامل خطوط صاف و ساده، یک پالت رنگ طبیعی و پلان آزاد و فرم باز است. معمولا از رنگ های خنثی ، مشکی و سفید در دکوراسیون معاصر به کار می رود.نکته بسیار مهم در دکوراسیون داخلی معاصر خطوط صاف و ساده ایست که در آن استفاده می شود. سبک معاصر کاملا مطابق با زمان است و بر عکس سبک های طراحی داخلی مدرن هر چیزی از آینده نگری دهه ی ۵۰ تا سال ها ی اخیر را شامل می شود.

در حالی که گاهی اوقات تصور می شود که فضای داخلی "مدرن" سرد و مینیمال است، در خانه های امروزی، فضای داخلی معاصر راحت و دلپذیر است ، بدون اینکه درهم و تاریک باشد. سبک معاصر امروزی به همان اندازه برای دفاتر و فروشگاه ها، آپارتمان های زیر شیروانی و خانه های سنتی مناسب است.

اساساً، سبک مدرن دکوراسیون با سادگی، پیچیدگی ظریف، استفاده عمدی از بافت و خطوط تمیز تعریف می شود. فضای داخلی به جای اشیاء، فضا را به نمایش می گذارد.

چیزهایی که مدرن و جاری با سبک های لحظه ای هستند، سبک معاصر هستند. با تمرکز بر رنگ، فضا و شکل، فضای داخلی معاصر براق و تازه می شود. برای رسیدن به ظاهر یک خانه معاصر، مهم است که به برخی از قوانین اساسی پایبند باشید.

بین سبک دکوراسیون معاصر با سبک دکوراسیون مدرن شباهت ها و تفاوت هایی وجود دارد ، سبک دکوراسیون معاصر کلاسیک است و در عین حال کاملاً لحظه ای و بی انتها است ، در حالی که سبک دکوراسیون مدرن می تواند سرد، محدود کننده و آشکارا مینیمال به نظر برسد، سبک معاصر آرامش بخش و آرام است و با تمرکز بر عناصر معماری، جزئیات تزئینی، توجه به مقیاس های پررنگ و پالت رنگی مختصر برای ایجاد فضایی گرم به آسانی طراحی شده است.

برای طراحی یک اتاق نشیمن با سبک دکوراسیون معاصر، کفپوش را با کفپوش های چوبی کلاسیک و قالیچه هایی با طرح ساده و فرش هایی که دارای پرزهای کم با اشکال هندسی هستند، طراحی نمایید.

نورپردازی منبع ساده و در عین حال موثر در نمایش دکوراسیون خانه و ویژگی های معماری معاصراست. ترکیبی از فلز، سنگ و شیشه مات یا شفاف می تواند شما را به رسیدن به سبک معاصر کمک نماید. از عناصر سازه‌ای و دیوارهای آجری و پوشش لوله‌ها برای زیبایی بیشتر در یک اتاق ساده استفاده کنید.

سبک دکوراسیون کلاسیک

طراحی داخلی کلاسیک طرفداران زیادی دارد. سبک کلاسیک داخلی مربوط به دوره ماقبل مدرن است. در آن دوره نظام ارزشی و اخلاقی و همه نهادها و سازه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی مبتنی بر جهان و انسان خدامحور بود.

معماری این دوره با نگاهی سنتی و مبتنی بر تفکرات ذهنی و معنوی شکل گرفت. امروزه بیشتر افراد ثروتمند به سراغ طراحی خانه کلاسیک می روند. این افراد فرهنگ گذشته و سنت را به سبک طراحی داخلی معاصر و شخصیت های گذرا در این سبک ترجیح می دهند.

سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک نقطه مقابل دکوراسیون مینیمالیسم (دکوراسیون داخلی ساده ) می باشد و به نحوی از دکوراسیون سنتی غربی الهام گرفته شده است. معمولا از لوازم دکوری و مصالح سنگی و چوبی که به صورت دستی ساخته شده اند در تزئین منزل استفاده میشود و این وسایل از حجم و سنگینی بالایی برخوردار هستند.

فضایی که به سبک کلاسیک تزئین شده است، اصالت خاصی دارد و ظاهری جذاب و دلنشین دارد. این سبک دکوراسیون یکی از سبک های طراحی داخلی است که هرگز از مد نمی افتد و همیشه فضایی مجلل، شیک و سلطنتی ایجاد می کند.

طراحی داخلی کلاسیک بر اساس نظم، تعادل، دقت، ظرافت و تقارن است.

طراحی داخلی کلاسیک سبکی مجلل و پر از جزئیات و آثار ظریف با هندسه و معماری دقیق است. بنابراین انتخاب وسایل تزئینی دستباف، فرش و مبلمان بهتر است. جزئیات و آثار ظریف روی آنها ،  اصالت سبک کلاسیک را به خانه شما منتقل می کند. سبک طراحی داخلی کلاسیک دارای ویژگی های تاریخی است، بنابراین کمدهای چوبی و وسایل قرار داده شده در آنها در این سبک ضروری است. بر خلاف طراحی داخلی مدرن که در آن پارچه ها و منسوجات عمدتاً بدون نقش و نگار هستند، شما باید پارچه مبل طرح دار، روتختی، فرش، کاغذ دیواری و پرده را در فضای داخلی کلاسیک خریداری کنید. به طرح های راه راه ، شطرنجی و گل مانند در سبک کلاسیک توجه کنید.

سبک کلاسیک شامل مبلمان خوش ساخت با جزئیاتی مانند خاتم کاری و پایه های کنده کاری شده یا چرخانده شده و همچنین قطعاتی با جزئیات پرآذین، گاهی اوقات با تأثیر گل یا جانوران است. پارچه هایی که دارای بافت و الگوهای ظریف و راه راه های مخلوط با رنگ های بلوکی هستند، انتخاب های محبوبی در سبک دکوراسیون کلاسیک هستند. شما می توانید با ترکیب کردن قطعات صاف تر با اقلام سنتی تر به یک ظاهر کلاسیک دست پیدا کنید که با رعایت اصول قرار دادن کار می کند.

اتاق هایی که به صورت کلاسیک طراحی شده اند، اغلب دارای نقاط کانونی قابل توجهی هستند. بسیاری از نقاط کانونی شومینه های بزرگ، میزهای زیبا یا راه پله های چشمگیر هستند.

فرش از دیرباز جزئی از اقلام لوکس و قیمتی خانه بوده است. در فضای داخلی سبک کلاسیک کف را با پارکت های چوبی می پوشاند و گرما و آرامش فضا با فرش ها دو چندان می شود. استفاده از فرش‌هایی با طرح‌های هندسی، قالیچه‌های قدیمی، فرش‌های ساده و پوشش‌های کف با طرح‌های راه راه برای دکوراسیون کلاسیک مناسب نیست.

فرض کنید می خواهید شکوه دکوراسیون منزل خود را افزایش دهید. در این صورت استفاده از فرش هایی با طرح های اصیل ایرانی بهتر است. فرش هایی با طرح های گلی و فرش های ریز بافت با طرح های ریز و طرح دار بهترین ها برای دکوراسیون داخلی کلاسیک هستند.

مبلمان آنتیک بهترین مبلمان برای دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک است. اما یافتن آنها به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. در این صورت باید سراغ مبل هایی با بدنه های منبت کاری شده و حکاکی شده و پایه ها و دسته های منحنی شکل بروید تا جلوه ای کلاسیک به اتاق نشیمنتان ببخشید.در این سبک طراحی خانه، ست مبل ها باید ظریف و مجلل باشند. سبک کلاسیک نسبتاً آرام است، بنابراین مبلمانی را انتخاب کنید که بتوانید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید و از آن لذت ببرید.

مبلمان چوبی با رویه های شیشه ای و طرح های منحنی در دکوراسیون کلاسیک مناسب است. مبل هایی که با رنگ های گرم و قهوه ای با طرح های گل یا خطوط طلایی پوشیده شده اند ، نمونه هایی از سبک های کلاسیک هستند که می توانید از آنها استفاده کنید.

سبک دکوراسیون ساحلی

همانطور که از نام سبک مشخص است این نوع دکوراسیون داخلی الهام گرفته از رنگ های دریا ،گیاهان سبز و تزئینات ساحلی می باشد. صدف های کنار ساحل، میوه ها ، حصیر های بافتنی در هر کجای خانه حس خنکی کنار ساحل را به دنبال دارد.

سبک دکوراسیون ساحلی سبکی آسان و دلپذیر است. لحظه‌ای که از در ورودی به خانه خود وارد می‌شوید، وارد یک فضای روشن و مطبوع می‌شوید و با یک بازدم بزرگ، فوراً احساس آرامش، راحتی و خوشحالی می‌کنید و به یاد هوای دریا و صداهای تسکین دهنده امواج می افتید، در سبک دکوراسیون ساحلی ، دکور و اشیاء منزل از اثاثیه معمولی بدون تزئینات ساخته شده اند و تزیینات از مواد طبیعی، رنگ های شاد و مواد یافته شده ، گردآوری شده اند، این سبک برگرفته از طبیعت است. در این سبک از عناصر ساحلی و دریایی جذاب استفاده می شود ، مانند وسایل هنری دیواری و قاب‌دار، آینه‌ها و لوازم جانبی تزئین‌شده با صدف دریایی، نورپردازی مناسب کشتی، پرداخت‌های برنجی و اشیاء مختلف با رنگ آبی دریا.

پنجره های بزرگ که از کف تا سقف امتداد دارند و درهای کشویی از مشخصه های سبک دکوراسیون ساحلی هستند. می توان به جای لوستر، از یک فانوس سبک وزن استفاده نمود، بالش‌های ساخته شده از پارچه‌های طرح دار قدیمی، منظره جالبی را به ترکیب صندلی‌های حصیری طبیعی اضافه می‌کنند.

رنگ سفید و آبی از رنگ های محبوب دکوراسیون سبک ساحلی هستند ، رنگ سفید که تمیزی و آرامش را در کنار اعتماد به نفس و پیچیدگی تداعی می کند، یک رنگ فوق العاده و همه کاره برای اتاق نشیمن ساحلی شما است. تطابق رنگ آبی و سفید به قرن‌ها قبل برمی‌گردد و اغلب در سفال‌های چینی دیده می‌شد و امروزه نیز محبوب است. این ترکیب رنگی برای ایده‌های اتاق خواب ساحلی نیز استفاده می‌شود و ما را به سبک زندگی آرام در کنار ساحل نزدیک می نماید.

تابلوهای اقیانوس همواره موضوع مورد علاقه هنرمندان بوده است و نقاشی‌های مناظر دریایی اخیراً در فروشگاه‌های عتیقه فروشی و خانه‌های حراج افزایش یافته است. در حالی که هر یک به تنهایی عالی به نظر می رسد، چندتا را کنار هم کار کنید تا یک گالری دیواری زیبا که شما را یاد دریا و اقیانوس می اندازد داشته باشید.

می‌توانید برای سبک دکوراسیون ساحلی از صدف‌ها ، ستاره‌های دریایی، مرجان‌ها، خورده چوب‌های کنار ساحل استفاده نمایید. کوزه های شیشه ای که طناب پیچ شده اند ، طناب های بافت دار کشتی و صنایع دستی دریایی می توانند حال و هوای دریایی و ساحلی برای شما ایجاد نمایند.

سبک دکوراسیون فرانسوی

سبک محلی فرانسوی ترکیبی دگرگون شده از سبک آنتیک فرانسوی، شابی شیک و عناصر طراحی داخلی خانه های روستایی و عوامل فریبنده معرفی می شود . استفاده از صندلی های مشابه به دوره ی لویی پنجم وترکیب دستچین از قطعات هنری از مشخصه های این سبک است . این سبک ترکیبی متنوع و در عین حال متناسب از پهلوی یکدیگر قرار دادن اجزا است. فرانسوی ها عاشق ترکیب مبلمان قدیمی و مدرن هستند ، طراحان فرانسوی هیچ ابایی از قرار دادن یک صندلی مدرن در کنار کمد قرن هجدهم یا طراحی نورپردازی فوق‌معاصر در پس‌زمینه‌ای آراسته ندارند. دکورهای کلاسیک مانند آینه های طلاکاری شده ، کمدهای عتیقه و صندلی های لویی از جمله وسایلی هستند که در سبک دکوراسیون فرانسوی کاربرد دارند.

یکی از پیامدهای جمع آوری اقلام قدیمی و عتیقه ، اغلب تمایل شدید به جمع آوری بیشتر آنها است. کنار هم قرار دادن بافت ها و الگوهای قطعات مختلف سفال های قدیمی، یا جمع آوری و مطالعه آثار و کتب و نسخ منحصر به فرد قدیمی و طیف وسیعی از سکه ها و تمبر و اشیاء آنتیک ، می تواند به سرعت به یک وسواس و عادت تبدیل شود. تعجبی ندارد که بدانیم جمع آوری اشیاء قدیمی ، یک سرگرمی مورد علاقه در فرانسه است. اشیایی که در سرتاسر خانه نمایش داده می شوند، شخصیت ساکنان گذشته و حال را منعکس می کنند. گویی گفتگوهای مداومی در میان این قطعات قدیمی و در میان نسل‌ها در جریان است. این موضوع در میان ایرانی ها هم تا حدی رواج دارد و به همین دلیل امروزه می بینیم که در دکوراسیون خانه های ایرانی نیز از اشیاء قدیمی مانند چراغ های نفتی ، قفل های قدیمی دستی ، گلاب پاش های نقره ، تابلوها و نقاشی های چرمی و قهوه خانه ای ، ساعت های قدیمی و مواردی مشابه استفاده می شود.

در سبک دکوراسیون فرانسوی از شومینه‌ی سنگ مرمر سفید می توان در اتاق پذیرایی استفاده نمود. سبک فرانسوی در قرن 18 به سبکی بسیار ماهرانه تبدیل شد که از مواد مختلف به ویژه برنز و چینی استفاده کاربردی نمود. در این سبک از مبلمان برنز با رویه مرمری بسیار استادانه استفاده می شد و اغلب با پلاک های چینی نیز تزئین می شد. ساعت ها و گلدان از جنس چینی ساخته می شدند و گلدان ها با گل های چینی با ساقه ها و برگ های برنزی پر می شدند. خیاطی‌های تصویری و تزئینی، به شکلی استادانه در سبک فرانسوی کار می شوند.

برخی از عناصر اصلی طراحی داخلی فرانسوی عبارتند از :

نورپردازی: لوسترهای کریستالی، چراغ‌های آویز، شمعدان‌ها و چراغ‌های کف.

    پارچه ها: پارچه ابریشمی و مخملی، ارگانزای ابریشمی، کتان و پارچه ابریشمی (شفافیت + سبکی).

    معماری: گل رز، گچ‌سازی، پنجره‌های بزرگ، سقف‌های بلند، کف‌های گرانیت سرامیکی براق، پارکت، لمینت و سنگ صیقلی با سایه روشن.

    نمای داخلی: رنگ های نیمه مات یا مات و کاغذ دیواری های تزئینی گلدار.

    دکور و لوازم جانبی: زیورآلات تزئینی (به رنگ برنز و نقره ای)، کریستال، مجسمه های چینی، نقاشی از پارچه نخی قدیمی و آینه در قاب های حجاری شده بزرگ با تذهیب قرار داده شده بر روی پایه های مخصوص، گلدان های گل، دستمال های دست ساز توری و کوسن های دست دوز (مهره/ روبان).

    مبلمان: مبل‌ها و صندلی‌های چوبی با ویژگی‌های دکور فلزی و پشت و پاهای منحنی ظریف، میزهایی با اشکال نفیس با نازک‌ترین پایه‌های گرد و فرش‌های کوچک با نقش‌های گیاهی.

    طرح های رنگی: عاج، آبی ملایم، نقره ای، خاکستری-سبز، زمردی، یاسی

سبک دکوراسیون فنگ شویی

فنگ شویی تنها به تنظیم مبلمان شما محدود نمی شود. فنگ شویی نوعی فلسفه برای ایجاد تعادل در خانه برای ایجاد هارمونی
و افزایش آرامش به زندگی روزمره ی شما است . فنگ شویی یک عمل متافیزیکی است که از سیستم ها و ​​مکاتب کیهان شناسی در چین باستان استفاده می کند. این یک فلسفه و راهی برای درک جایگاه ما در دنیای طبیعی و همچنین ارتباط ما با کیهان است. فنگ شویی طراحی یا تزیین نیست، اما اصول و ایده آل های فنگ شویی می تواند الهام بخش نحوه تزئین یک فضا باشد. شما می توانید یک فضا را از منظر فنگ شویی طراحی کنید، و ما می توانیم از فلسفه فنگ شویی در هنگام استفاده از عناصر اولیه طراحی مانند نور و رنگ استفاده کنیم.

اصل اساسی فنگ شویی ارتباط با دنیای طبیعی است. اصطلاح فنگ شویی از یک شعر می آید و به "باد" و "آب" ترجمه می شود. این دو عنصر طبیعت هستند که ما برای بقا به آنها نیاز داریم. بدن ما برای عملکرد به باد (نفس) و آب نیاز دارد. به بیان ساده، باد و آب ظرفیت جریان آزاد را دارند. عناصر فنگ شویی به گونه ای چیده شده اند که این عناصر طبیعی در فضای زندگی خانه جریان می یابند. انرژی خوبی که در اثر استفاده از فنگ شویی ساطع می شود، بر خلق و خوی، سرزندگی و رفاه کلی ساکنان تأثیر می گذارد. بسیاری از ما زندگی هایی داریم که از طبیعت جدا شده اند و فنگ شویی به ما اجازه می دهد انرژی های طبیعی را به خانه های خود بازگردانیم. در فنگ شویی می خواهیم هماهنگی ایجاد کنیم. از منظر طراحی، استفاده صحیح از عناصر و اصول طراحی منجر به هماهنگی می شود. اولین قدم را به سمت فضای داخلی فنگ شویی با پاک کردن درهم و برهمی اطراف خانه خود و نظم بخشی بردارید. حتی اگر فضای شما به اصول فنگ شویی پایبند باشد، وقتی که در فضای شما بی نظمی وجود داشته باشد ، نمی توانید از مزیت فنگ شویی بهره مند شوید. به این دلیل که بهم ریختگی می‌تواند مانع از جریان انرژی شود . یکی از دغدغه های اصلی فنگ شویی در طراحی داخلی، قرار دادن مبلمان است. وقتی چیدمان اتاق بد باشد، جریان انرژی نیز ضعیف خواهد بود. ساده ترین راه برای تصحیح این موضوع با در نظر گرفتن نحوه حرکت در یک فضا است. اگر دائماً به یک میز کناری برخورد می کنید، در جای درستی نیست. کارایی مفهوم کلیدی در فنگ شویی و طراحی داخلی است. فضاهایی که ناخوشایند یا دشوار هستند را سازماندهی کنید تا از جریان انرژی بهتری لذت ببرید.

اکثر طرح‌های داخلی فنگ شویی از زنگ باد، گیاهان آپارتمانی و بدنه‌های آبی داخلی برای دستکاری نیروهای انرژی استفاده می‌کنند. شلوغ کردن فضای نشیمن و قرار دادن این قطعات کوچک عناصر طبیعی در موقعیت هایی که دیدی بیشتری دارند، می تواند به آزادسازی انرژی خوب داخل خانه کمک کند.

ارتفاع نشان دهنده گسترش و رشد در فنگ شویی است. اگر می خواهید به رشد شخصی برسید، با خطوط و اشکال عمودی به فضای داخلی خود ارتفاع اضافه کنید. اجرای این اصل تزئینات فنگ شویی به روش های مختلفی امکان پذیر است. مثلا:

    یک یا دو دیوار را با قفسه های بلند کتاب بچینید.

    یک درخت یا گیاه بلند داخلی را در گوشه ای از اتاق قرار دهید.

طوری نورپردازی را در فضاها بگنجانید که به نظر برسد جریان نور به سمت بالا می رود .

    نقاشی دیواری را به اندازه ای بالا بر روی دیوار نصب کنید که هنگام دیدن آن، سر خود را بالا بیاورید .

آتش، آب، خاک، چوب و فلز پنج عنصر اصلی طبیعت هستند ،  این پنج عنصر نقش مهمی در طراحی داخلی فنگ شویی دارند. هر عنصر دارای قدرت های منحصر به فردی است. آتش دارای قدرت الهام و وضوح است. سایه های قرمز، اشکال مثلثی الهام گرفته از آتش هستند.آب دارای قدرت شهود و عمق است. سایه های سیاه و آینه ها و الهام گرفته از آب هستند. فلز دارای قدرت دقت و زیبایی است. رنگ های متالیک و سفید، شکل های گرد و فلزات ، الهام گرفته از فلزات هستند. خاک دارای قدرت زمین و پایداری است. رنگ های زرد و خاکی، اشکال مربعی، و مصالح خاکی یا سنگی الهام گرفته از عنصر خاک هستند.چوب دارای قدرت شفا و رشد است. سایه‌های سبز ، شکل ستون‌ها و جنس چوبی آنها، گیاهان و درختان الهام گرفته از عنصر چوب هستند. عنصری را انتخاب نمایید که رابطه بهتری با آن می توانید برقرار نمایید، به این ترتیب از انرژی آن عنصر استفاده می نمایید. به عنوان مثال، برای عنصر چوب، می توانید یک گیاه به اتاق خوداضافه کنید یا برای آتش ، می توانید چند شمع روشن کنید . افزودن آینه بر روی شومینه در فنگ شویی می تواند اثرات متفاوتی داشته باشد. باز هم به عواملی مانند محل شومینه و بخش باگوا که در آن قرار می گیرد بستگی دارد. Bagua به نقشه انرژی فنگ شویی متشکل از هشت منطقه و یک فضای مرکزی اشاره دارد. به طور کلی، آویزان کردن آینه بالای شومینه انرژی خوبی را به همراه دارد. به این دلیل که آینه ها عناصر آبی در تزئینات فنگ شویی هستند که عناصر آتش را مانند یک آتشدان متعادل می کنند.

سبک دکوراسیون صنعتی

همانطور که این نام نشانگر زندگی شهری با عناصر صنعتی و کارخانه ای است . دکوراسیون به سبک صنعتی نوعی طراحی داخلی ست که در واقع ترکیب احساسات با متریال های صنعتی مانند چوب و یا فلز و آهن ... می باشد. بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی معتقدند که باید سلیقه وهوش زیادی در این نوع سبک صنعتی به کار گرفته شود.از رنگ های خنثی مانند سفید،خاکستری و غیره در نمای داخلی منزل استفاده می شود.

دکوراسیون به سبک صنعتی نوعی طراحی داخلی ست که در واقع ترکیب احساسات با متریال های صنعتی مانند چوب و یا فلز و آهن ... می باشد.بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی معتقدند که باید سلیقه و هوش زیادی در این نوع سبک صنعتی به کار گرفته شود.از رنگ های خنثی مانند سفید،خاکستری و غیره در نمای داخلی منزل استفاده می شود.

سبک دکوراسیون روستیک

دکوراسیون روستیک بر فضای طبیعی و واقعی مثل چوب خام، سنگ و چرم به همراه تغییرات پیچیده کلی و غیر منتظره تاکید دارد . سبک دکوراسیون روستیک یکی از آن سبک هایی است که تشخیص آن دشوار است. سبک روستیک می تواند تداعی گر یک خانه مزرعه‌ای شیک و دوست‌داشتنی و یا به یک کلبه دورافتاده در جنگل باشد، چند عنصر کلیدی وجود دارد که برای اینکه خانه خود را متناسب با سبک روستیک کنید. برای داشتن یک خانه روستایی، نیازی به زندگی در کلبه چوبی ندارید، فقط باید بر طبیعی و ارگانیک بودن اجسام و دکوراسیون خانه تأکید کنید. بیشتر قطعات و اجسام خانه های روستایی از چوب طبیعی ساخته شده اند، روستیک نقطه مقابل طراحی مدرن یا امروزی است. دکوراسیون روستایی کاملاً بی تکلف به نظر می رسد. این یک نوع طراحی است که به طرز باورنکردنی قابل دسترس و آرام است. با پالت رنگی آرام‌بخش و سنتی باید احساس راحتی و آرامش را برای خانه به ارمغان آورید. رنگ های طبیعی و خنثی مانند بژ ، سفید، قهوه ای و خاکستری همگی کلیدی هستند، اما رنگ های گرم تر را انتخاب کنید. در یک خانه روستایی رنگ  های زیادی پیدا نخواهید کرد، بنابراین در این دکوراسیون از تک رنگ یا تعداد بسیار محدودی رنگ استفاده نمایید.

برخی مواردی که در طراحی روستیک باید توجه نمایید عبارتند از :

استفاده چوب طبیعی: هنگام طراحی خانه به سبک روستیک، مانند خانه های روستایی از چوب طبیعی به جای مصنوعی استفاده کنید. از کف‌ پوش های چوبی با تخته‌های پهن گرفته تا میزهای خانه‌های مزرعه چوبی بازسازی‌شده، می تواند طراحی رروستیک را تداعی نماید. می توانید اشیایی انتخاب کنید که کمی فرسوده شده یا معیوب شده اند ، دکورهای روستایی به ندرت گران یا عالی هستند .

بافت: از آنجایی که دکوراسیون روستایی از مواد طبیعی زیادی استفاده می کند، انتظار می رود که تنوع بافتی زیادی داشته باشد. چوب‌های خشن با دانه‌های آشکار و برجسته ، قالیچه‌های ساخته شده از پوست حیوانات، شومینه‌هایی از جنس سنگ خام، همگی عناصر رایج دکوراسیون روستایی هستند. از به کار بردن هر چیزی با درخشش آشکار اجتناب کنید، شما می خواهید بافت یک خانه روستایی را ببینید و احساس کنید.

دست ساز : عناصر دکور روستایی اغلب منحصر به فرد هستند و شبیه اجسام دیگر نیستند، بنابراین بهتر است از اشیاء دست ساز استفاده کنید.

سنگین: بر خلاف دیگر سبک‌های دکور مرسوم، مانند سبک مدرن ، طراحی روستیک اغلب سنگین توصیف می‌شود. به میزهای چوبی آشپزخانه با پایه های مربع بزرگ یا کاناپه هایی با چرم های تیره و عمیق فکر کنید.

ساده: تمرکز روستیک باید بر روی مواد و به ویژه مواد طبیعی باشد، نه طرح ،  بنابراین اجسام و اشیاء به کار رفته در سبک روستیک، فوق العاده ساده هستند. میزها و صندلی های ساده به چشم این امکان را می دهند که به جای اینکه به شکل  میز و صندلی دقت کنیم، روی موادی که میز و صندلی با آن ساخته شده اند که معمولا چوب طبیعی هست ، تمرکز کنیم .

طراحی دکوراسیون سبک روستیک بر موادی که از زمین و طبیعت بدست می آیند تاکید دارد. چوب های طبیعی و فرآوری نشده، سنگ سنگین و آجر طبیعی، همه عناصر رایج در دکوراسیون روستیک هستند. در اتاق خواب، از ملافه های ساخته شده از کتان یا پنبه ارگانیک استفاده نمایید، پارچه ها باید دارای رنگ های خنثی  باشند و بیش از حد رنگ آمیزی یا طراحی نشده باشند.